באילו מונחים כדאי להשתמש כשאנחנו כותבים שאלות מחקר? בטבלה שלמטה
(טור ימני) תמצאו מונחים כאלה.
באיזה מונח (בעברית ובאנגלית) כדאי להשתמש כדי להצליח למצוא מקורות ספרות?
ממושגים בשאלות מחקר למילות מפתח לחיפוש בספריה
בין המושגים נמצא התחום שרוצים לקדם, האמצעי והאוכלוסייה
מושג בשאלת מחקר
שם המונח לחיפוש במאגרי מידע בעברית
באנגלית
הבנת הנקרא | הבנת הנקרא | Reading comprehension | |
הצבת גבולות | הצבת גבולות | Setting boundaries | |
חשבון פשוט | |||
פיגור שכלי | פיגור שכלי | Mental retardation | |
שיתוק מוחין | שיתוק מוחין | Cerebral palsy | |
תקשורת בין אישית | |||
תקשורת תומכת וחלופית | תקשורת תומכת חליפית | Augmentative communication | |
הוראת מוזיקה | |||
הוראת הלחנה | |||
מיומנויות/כישורי כתיבה | מיומנויות כתיבה | Writing skills | |
הוראת אנגלית | |||
הוראת שפה זרה | |||
שליטה עצמית/ויסות | שליטה עצמית/ ויסות עצמי | Self control / self regulation | |
הגיל הרך | ילדים בגיל הרך, ילדי גן | Young children/ preschool children | |
משמעת/ בעיות משמעת | משמעת / בעיות משמעת | Discipline / discipline problems | |
אינטראקציה חברתית | |||
כשירות חברתית | |||
אוטיזם/הרצף האוטיסטי | Autism Spectrum Disorder | ||
תסמונת דאון | תסמונת דאון | Downs Syndrome | |
מתבגרים | מתבגרים /גיל ההתבגרות | Adolescents/adolescence | |
כתיבה מעורבת | |||
כתיבה אחידה | |||
שלבים ראשונים של כתיבה | |||
התפתחות כתיבה | |||
פיגור שכלי בינוני | פיגור שכלי קל | Mild mental retardation | |
תסמונת X השביר | |||
העצמה | העצמה | empowerment | |
ביטחון עצמי | בטחון עצמי | Self confidence | |
הערכה עצמית | בטחון עצמי | Self esteem | |
גננות | גננות | Preschool teachers | |
חינוך מיוחד | חינוך מיוחד | Special education | |
אוטונומיה/עצמאות | עצמאות אישיות | Independence personality | |
ילדי גן | ילדי גן | Preschool children | |
שיח דבור | |||
מסוגלות עצמית | מסוגלות עצמית | Self- efficacy | |
חשיבה מתימטית בסיסית | |||
אלימות | אלימות | violence | |
גן ילדים | |||
חשיבה יצירתית | |||
חשבון שימושי | |||
ילדים דחויים | דחייה חברתית, קבלה חברתית, | Social acceptance, peer acceptance | |
כישורים חברתיים | |||
הבעת רגשות | רגשות | ||
פיגור שכלי קל | פיגור שכלי קל | Mild mental retardation | |
יכולת כתיבה | |||
יכולת אוריינית | |||
דימוי עצמי | דימוי עצמי | Self concept | |
ילד ביישן | ביישנות | timidity | |
מקצוע המתמטיקה | מתמטיקה | mathematics | |
למידת חקר | הוראה בדרכי חקר, הוראה בדרך הגילוי | Inquiry/ inquiry based learning | |
אוריינות ילדים בגן | |||
הקראת ספרים | |||
כישורי חיים | |||
תקשורת חברתית | |||
תפקוד יומיומי | |||
מוכנות/בשלות לכיתה א' | מוכנות לבית הספר | School readiness | |
מעבר מהגן לכיתה א' | מוכנות לבית הספר | School readiness | |
מוזיקה יהודית מקורית | |||
משחק בגיל הגן | |||
סביבה מתוקשבת |
אחת הדרכים למציאת מונחים מקובלים היא דרך תוכנות החיפוש
ב"חיפושנט" >> מקלידים את המונח כפי שאנחנו מנסחים ובודקים בצד ימין אם יש מונחים נוספים.
ב"מפתח סאלד" – אוסף פרטים ותקצירים של מאמרים של כותבים ישראלים. המאגר שייך למכון סאלד שבירושלים (על שם הנרייטה סאלד, שפעלה רבות למען עליית הנוער מאירופה לאחר מלחמת העולם השנייה, מבטאים Sold).
יתרון חשוב מאוד של מאגר סאלד הוא שבעזרתו אפשר למצוא את המונחים לחיפוש במאגרים רבים אחרים. אפשר להתחיל את החיפוש במאגר סאלד, למצוא בו את המונחים המתאימים בעברית ובאנגלית, לרשום לעצמנו, ואז לחפש אותם במאגר סאלד עצמו או במאגרים אחרים, גדולים יותר.
הנה הנחיות לאיתור מונחים מתאימים בעזרת "מפתח סאלד".
הכניסה: הספרייה המרכזית>> מאגרי מידע>> מפתח סאלד.
תחילה נזהה בתוך שאלת המחקר את הנושאים שאנחנו עוסקים בהם. נבדוק אם הנושאים האלה מוגדרים בעזרת מונחים מקובלים. המונחים המקובלים יסייעו לנו למצוא את המקורות (המאמרים) שעוסקים בנושא. האתר של מאגר סאלד יסייע לנו בכך.
הנה ההנחיות: